Pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w zakładach PZL-Świdnik wykonał w połowie kwietnia br. pierwszy lot testowy – poinformowała spółka, będąca częścią włoskiego koncernu Leonardo. Wszystkie z 32 zamówionych wiropłatów powinny zostać dostarczone wojsku do 2029 r.
Rzecznik PZL-Świdnik Dariusz Szulc poinformował w ostatnim czasie, że pierwszy śmigłowiec AW149 wyprodukowany w całości w świdnickich zakładach wykonał lot testowy w ramach procedury na zgodność śmigłowca z konfiguracją projektową tzw. Acceptance Test Procedure (ATP). - Dalsze próby w locie będą odbywać się zgodnie ze sztuką i harmonogramem - dodał Szulc.
- Przed nami kolejne egzemplarze do wyprodukowania, przetestowania w locie, a w przyszłości serwisowania i - być może zgodnie z przyszłymi potrzebami wojska - także ich modernizacja i integracja nowych systemów. Dla wszystkich tych czynności już posiadamy pełne zdolności – powiedział Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.
Właścicielem PZL-Świdnik jest włoski koncern Leonardo (dawniej AgustaWestland).
W lipcu 2022 r. podpisana została, warta ponad 8,2 mld zł brutto, umowa na dostawę 32 śmigłowców AW149 dla polskich Sił Zbrojnych. Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca 2029 r.
Pierwsze maszyny zostały wyprodukowane w Vergiate we Włoszech i w październiku 2023 r. trafiły do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej w Tomaszowie Mazowieckim. Realizacja umowy na dostawy AW149 dla Wojska Polskiego od samego początku zakładała pełną produkcję tych śmigłowców w Polsce wraz z przeniesieniem technologii i utworzeniem zaplecza produkcyjnego i remontowo-obsługowego. Linia produkcyjna AW149 w Świdniku została oficjalnie uruchomiona 4 czerwca 2024 r.
Śmigłowiec AW149Maksymalna masa startowa AW149 wynosi 8 300 kg (możliwe zwiększenie do 8 600 kg). Natomiast jego prędkość maksymalna wynosi 313 km/h, przelotowa - 287 km/h. Maksymalny zasięg maszyny wynosi 958 km, a maksymalna długość lotu - 4 godz. i 55 minut.
Śmigłowce AW149, w konfiguracji odpowiadającej potrzebom Sił Zbrojnych RP, są wyposażane m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Uzbrojenie, w zależności od wariantu wykorzystania śmigłowca, może być instalowane w kabinie lub na punktach podwieszeń śmigłowca. Docelowo śmigłowce AW149 mają być uzbrojone m.in. w przeciwpancerne pociski Hellfire w wersji AGM-114R2, wykorzystywane m.in. przez śmigłowce szturmowe AH-64 Apache.